Barnen på avd. 3 har visat stor skaparglädje och kreativitet! För att främja deras intresse har vi tillfört nytt material i ateljén där barnen får möjlighet att prova olika tekniker. Vi har också uppmärksammat att Minions är populära bland barnen, i samtal och i lek. En dag låg det en Minion i ateljén och på det viset föddes ett nytt projekt...
”Förskolan ska ansvara för att alla barn får reellt inflytande på arbetssätt och verksamhetens innehåll.”
Lpfö 98 rev.2010
”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar förmåga att bygga, skapa konstruera med hjälp av olika tekniker och redskap.
Lpfö-98 rev.2010
Hur tänker barnen kring Minionerna? Vad är det för figurer? Vi hade ett möte där vi samtalade kring Minionerna och deras egenskaper.
Hur tänker barnen kring Minionerna? Vad är det för figurer? Vi hade ett möte där vi samtalade kring Minionerna och deras egenskaper.
"Det är gubbar som kan vara korta och långa. Kevin (en Minion) är lång". Barnen berättade också att "de är jätteroliga, man skrattar!"
"Mionons hjälper de onda och de kan slåss med varandra. Men de är också snälla mot varandra och kramas. Kevin är den längsta, men de kan stå på varandra och bli jättelånga! Ibland åker de upp i en hiss och bygger lite häftiga grejer, en raket. De skrattar när de åker hiss".
"Ibland när Minionerna dricker vet de inte vems glas det är! de kan prata alla språk, också bebisspråk. Minionerna har en mamma, eller nej de bara klär ut sig. Minionerna äter bara bananer och säger BANANA!"
Efterhand börjar barnens Minioner flytta in i slottet, alla med sina olika egenskaper!
Här beskriver ett barn sin Minion:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar