När barnen målat färdigt sina bilder höll vi lärplattan över teckningarna som då
fick liv. Motiven på bilderna blev i 3D form på skärmen och de hade olika
egenskaper. Ett lamm kunde spela fotboll, brandbilen kunde tanka vatten och
köra på uttryckning, Pingvinen kunde åka skridskor osv.
Barnen skrattade högt när deras figurer fick liv. ”Pippi”
sa ett barn och ville att vi skulle testa att scanna in fågeln. Ett annat barn
beskrev brandbilen ”brandbilen körde på hjularna”. När barnen höll i lärplattan upptäckte
de att man måste se teckningen genom kameran för att inte figuren ska
försvinna. Vi kunde se att barnen samspelade och hjälpte varandra när de gjort
nya upptäckter. De fick också träna på turtagning när lusten och nyfikenheten
var stor. Nästa gång kopplar vi lärplattan till projektorn för att få en ännu
större upplevelse.
”Förskolan
ska sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt
förmåga att leka och lära”
Lpfö-98 rev. 16
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar