fredag 29 november 2013

Petter och hans 4 getter

På avd. 2 har vi under hösten arbetat med vårt projekt kring Petter och hans 4 getter. Vi märkte att barngruppen hade ett stort intresse för våra sagolådor. Vi ville hitta en saga som barnen fångas av och där vi kan jobba med bl.a möten, dramatiseringar, språket och matematiken. Under hösten har vi i smågrupper skapat alla figurer till sagan. Det är först nu som allt är klart. Under tiden har vi läst boken och barnen har jobbat med laminerade figurer från boken som alltid finns tillgängliga, både i leken och i smågrupper. Några barn har använt overheaden.

Sagan är tacksam att arbeta med då rim, upprepningar och matematiska begrepp är återkommande och skapar spännande diskussioner.

Under skapandeprocessen har vi haft med boken för att titta i och barnen har varit noga med att figurerna
skulle bli som i boken.

Under våren tänker vi jobba vidare med Petter och hans 4 getter så länge barnens intresse finns kvar. Vår förhoppning är att projektet växer och blir ännu mer levande i verksamheten. Vi pedagoger har som utmaning att använda oss av iPad under projektets gång. Spännande!

Vi hade förberett "skelett" till de olika figurerna i boken som barnen har klätt med papir mache.

Getter













 Petter

Murre svart och  Sixten




Stugan



Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer som bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod för förskolans strävan att främja utveckling och lärande. Detta inbegriper också att forma, konstruera och nyttja material och teknik. Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning.
                                                         
                                                                                        Lpfö 98, reviderad 2010











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar