torsdag 30 april 2015

Undersökande av luft på torget

Vi satt och åt middag en dag när en flicka och hennes kompisar började samtala om hur högt det är upp till taket på Torget. Flickan trodde inte att man kunde kasta upp något hela vägen förutom möjligtvis en ballong. Detta var vi bara tvungna att testa. Vi prövade att kasta ballonger och lite tyngre föremål upp i taket och barnen upptäckte att de föremål som var lite tyngre gick att kasta upp i taket medan ballongerna var omöjliga! Vi gick vidare med att testa luftfriktion genom att släppa ner en pappersboll och ett pappersark för att jämföra vilket som ramlar ner snabbast. Detta var ingången till att arbeta med luft på Torget. 



Vi undersöker luftens kraft genom att blåsa färg på papper med olika tekniker. Vi använder oss av pumpar, sugrör och hårfönar för att undersöka olika typer av lufttryck. Barnen upptäckte att när de blåste med sugrören och pumpen kom all luft på ett centrerat ställe medan hårfönen blåste på en bredare yta. Luft tar plats och väger, det har vi upptäckt tillsammans när vi har blåst såpbubblor och ballonger.





                                                     


Vi blåser också på olika föremål och undersöker vad vi kan flytta på med luftens kraft. På golvet fanns en hårfön, olika pumpar, sugrör, fjädrar, ett papper, ett hopknycklat papper, tygboll och en flirtkula. Innan barnen blåste fick de ställa hypoteser om vad de tror kommer att hända. Barnen ställer hypoteser och analyserar sedan resultatet.



Vi har byggt en luftbana utav en genomskinlig slang och i ena änden har vi fäst en petflaska. Vid banans start finns olika sorters pumpar att välja på. När barnen stoppar i en liten pärla i slangen och sedan pumpar så förflyttar sig pärlan med luftens kraft. Barnen kan då följa pärlans väg i slangen tills den landar i petflaskan.




På torget finns också glasbyttor med hål i locket för en pump eller ett sugrör. När barnen pumpar eller blåser kan de se hur olika innehållet i burkarna beter sig.



Vi har upptäckt att luft kan undersökas på många olika sätt under under våren som gått och vi kommer att arbeta vidare med luft på olika sätt så länge barnens intresse finns.


"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap"
                                                                                                      Lpfö 98 rev. 2010



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar