torsdag 12 november 2015

Djur

När det hade gått en bit in på terminen märkte vi barnens stora intresse och nyfikenhet för djur, både de som lever i Sverige och djur i andra länder. Många av barnen berättade att de hade besökt djurparker under sommaren eller besökt någon bondgård. Barnen ville gärna titta på filmer om djur, vi letade på lärplattan och tittade på filmer tillsammans på vår filmduk. Barnen började benämna begrepp som flock, vilda och tama djur, och de började att ställa frågor som vad djuren bor, vad äter de, springer ett lejon fortare än en ko? Barnen berättade vilka djur de kände igen, och vi skrev ner dem på ett papper. Detta blev ingången till vårt nya projekt!



Tillsammans med barnen valde vi ut tre djur att jobba vidare med, tigern, lejonet och schimpansen. Vi letade fakta på lärplattan och i böcker. 

"Tigerns kiss luktar popcorn"
"Lejonet kan ryta ända ner till Kvantum"
"Schimpansen kan skratta"

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om djur"
                                                                                       Lpfö-98-rev-10








Barnen fick fritt välja ett djur som de ville måla. Med hjälp av en pedagog letade vi fram en bild på lärplattan. Barnen fick göra en skiss med blyertspenna och därefter målade de bakgrunden. Vi diskuterade djurets utseende så att vi skulle få så detaljerade målningar som möjligt.


"Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera."
                                                                                                Lpfö-98, rev-10



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar