måndag 23 januari 2017

Möte med den digitala världen


Barnens intresse för att rita med de nya kritorna och deras intresse för lärplattan kunde kombineras i appen Quiver. Det runda bordet var uppdukat med kritor och barnen fick börja med att färglägga målarbilder på olika djur och fordon.




När barnen målat färdigt sina bilder höll vi lärplattan över teckningarna som då fick liv. Motiven på bilderna blev i 3D form på skärmen och de hade olika egenskaper. Ett lamm kunde spela fotboll, brandbilen kunde tanka vatten och köra på uttryckning, Pingvinen kunde åka skridskor osv.

Barnen skrattade högt när deras figurer fick liv. ”Pippi” sa ett barn och ville att vi skulle testa att scanna in fågeln. Ett annat barn beskrev brandbilen ”brandbilen körde på hjularna”. När barnen höll i lärplattan upptäckte de att man måste se teckningen genom kameran för att inte figuren ska försvinna. Vi kunde se att barnen samspelade och hjälpte varandra när de gjort nya upptäckter. De fick också träna på turtagning när lusten och nyfikenheten var stor. Nästa gång kopplar vi lärplattan till projektorn för att få en ännu större upplevelse.



”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära”


                                                              Lpfö-98 rev. 16 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar