fredag 16 november 2018

Hållbar framtid - "Man värmer upp i hjärtat när man gör någon glad"

Vårt gemensamma fokusområde på förskolan Växthuset är "Hållbar framtid". Utifrån detta lär vi känna varandra både i den lilla och stora gruppen.
Hur är jag en bra kompis, och hur kan jag göra någon glad? Barnen hade många kloka och fina tankar om detta. På morgonmötet fick vi göra en kompis sol av kaplastavar. Alla fick säga något om hur man kan göra en kompis glad.

 Att lära sig och förstå hur jag är en del av allt som händer. Att mitt sätt att vara har betydelse för hur mina kompisar mår. Varje stråle visar på hur en bra kompis ska vara.

              Runt skaparbordet tog Kompissolen form. Här fick vi träna på SAMARBETE...


                                                Vi lyssnar på och hjälper varandra.
 



                                     När vi skapar tillsammans lär vi oss på ett lustfyllt sätt.

                                   Vi upplevde att barnen visade ett stort engagemang för uppgiften, där dom fick ett gemensamt mål med sitt skapande. Detta bidrog till att stärka kompiskänslan i hela gruppen.

 Deras egna tankar om hur man är en bra kompis pryder nu vår vägg inne på avd. 3. Den härliga solen hälsar oss välkommen på morgonen.


                                 "Man värmer upp i hjärtat när man gör någon glad"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar