onsdag 15 mars 2017

Samarbete i husprojektet

Barnen har på avdelning 3 fått i uppdrag att två och två rita ett hus. Tillsammans fick de först göra en ritning. Under denna process uppstod fantastiska samtal om hur huset skulle se ut. Barnen uppmuntrade varandras idéer.
"Vi är bra på att göra likadant. Det är nog bara för att vi har en ritning."

 "Vi gör grunden först." "Vi gjorde grunden sist."
 "Vi gör tre våningar." "Om det ska bli en lägenhet måste det vara högt." "Vi måste ha en färg på huset, ska huset vara rött?"
 "Ni gör ett jättefint hus."
 "Vi ska göra två våningar, för vi måste få plats med dörren." " Vi måste ha larm på vårat hus, brandlarm, polislarm och reflexlarm."
När husen var färdiga fick barnen själva hänga upp dom på väggen. Sedan fick dom presentera sina målningar för kompisarna. I presentationen fortsatte samarbetet mellan barnen när de turades om att berätta hur de hade ritat husen. Det var stolta "föredragshållare."

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andra perspektiv."
                                                     Lpfö 98, rev.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar