fredag 17 mars 2017

Vad händer när vi tar in snö?

För att vidareutveckla vårt projektarbete med begreppen ur "Guldlock och de tre björnarna" valde vi att låta barnen uppleva KALLT och VARMT med fokus på kallt. Detta efter att Guldlock i sagan smakar på den varma och den kalla gröten hos björnarna, något som barnen har uppmärksammat.

När det fortfarande låg snö på marken så passade vi på att ta in snö i vårt vattenbord. Vår tanke var att låta barnen få känna och uppleva KALLT och därmed få upptäcka vad som händer med snön när vi har den i våra VARMA händer...


  • Vilka reflektioner har barnen?
  • Vad gör barnen med snön?
  • Vad händer om vi tillför varmt vatten i snön?



Pedagog: Vad händer när man tar in snö?

”Den smälter”
Pedagog: Vad händer när snön smälter?

”Det blir is, jag tror det”
”Man kan halka på isen, den är som den här färgen.”

”Jag tror det blir vatten”




Pedagog: Pröva och se vad som händer!

”Kallt, då fryser man”

”Smälter”

Pedagog: Vad blir det i händerna?

”Vatten”
Pedagog: Blir vattnet rent när det smälter?

”Det blir smutsigt”

”Mina händer blir röda”

”Snön är så kall”






Ett av barnen kramar snön i händerna och vi uppmärksammar då barnen på att snön ändrar färg. Barnen kommer på att det är på grund av att snön smälter. De tycker även att det blir isklumpar.

Vi gör en snöboll och förklarar att snön är likadan ute (just nu), vad kallas den då?

”Kramsnö”
Pedagog: Vad kan man göra när det är kramsnö?

”Snögubbar”



Sedan provar vi att göra spår i snön som följd av vad vi upptäckte på vår senaste promenad. Tillsammans med barnen provar vi att göra spår med händer, fingrar, tummar och fötter!

”Kallt, kallt”

”En dinosaurie”



”Smältet, man kan leka med det”
Pedagog: Vad är smältet?

”Snö”
Pedagog: Vad blir det av smältet?

”Vatten”



"Förskolan ska sträva efter att varje barn:
  • tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld, 
  • utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen ... samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen."

/Utdrag ur Lpfö98


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar